Wycieczka do Włoch

Dnia 22 maja 2016 r. o godz. 18:00 spod Gimnazjum im. Żołnierzy Sybiru w Lubawce wyruszyła wycieczka do Włoch. Wzięło w niej udział 48 osób, w tym 13 uczniów szkoły podstawowej, 14 uczniów gimnazjum, a także rodzice i nauczyciele.

Po nocy i całym dniu spędzonym w autokarze, dojechaliśmy do Anzio, miejscowości nad Morzem Tyrreńskim, niedaleko Rzymu. Zakwaterowano nas w czterogwiazdkowym hotelu Dei Cesari.

We wtorek, pierwszego dnia zwiedzania, po śniadaniu przejechaliśmy metrem ze stacji Anagnina i dotarliśmy do Watykanu. Podziwialiśmy Bazylikę św. Piotra oraz znajdujące się w środku dzieła sztuki. Następnie wjechaliśmy na szczyt kopuły świątyni, skąd widać panoramę Wiecznego Miasta. Obejrzeliśmy z zewnątrz sławne Koloseum, Kapitol oraz ruiny Forum Romanum. Mieliśmy okazję przejść się Mostem Św. Anioła, a i przy okazji dowiedzieć się wiele ciekawych informacji na temat potężnego Zamku Świętego Anioła.

Na Lateranie zwiedzaliśmy Katedrę Biskupa Rzymu - Papieską arcybazylikę Najświętszego Zbawiciela, św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty? Niektórzy uczestnicy przeszli na kolanach znajdujące się niedaleko Święte Schody, którymi Chrystus był prowadzony na sąd w Pałacu Piłata. Mieliśmy wiele razy okazję, aby kupić pamiątki na okolicznych straganach. Po pełnym wrażeń dniu wróciliśmy do hotelu i zjedliśmy obiadokolację.

W środę, 25 maja wyjechaliśmy z Anzio już  o godz. 6 rano, aby wziąć udział w Audiencji Generalnej Papieża Franciszka. Na Plac św. Piotra przybyliśmy około godziny 900. Zobaczyliśmy na własne oczy, z bardzo bliska Ojca Świętego, a po uroczystości opuściliśmy Watykan i udaliśmy się do Miasta.

Zwiedziliśmy Panteon oraz Fontannę di Trevi, gdzie dostaliśmy chwilę czasu na odpoczynek. Po zobaczeniu Hiszpańskich Schodów, w godzinach wieczornych powróciliśmy do hotelu.

W czwartek spakowaliśmy wszystkie nasze bagaże i opuściliśmy Anzio, aby udać się na Monte Cassino. W  muzeum multimedialnym, w mieście Cassino, zaczerpnęliśmy trochę  historii. Zwiedziliśmy klasztor na górze. Na Polskim Cmentarzu Wojennym odśpiewaliśmy hymn państwowy, a także Czerwone maki, a następnie odczytano Apel Poległych Sybiraków i złożono kwiaty na grobie generała Władysława Andersa oraz jego żony. Każdy uczeń miał także okazję dać jedną różę na mogiłę wybranego żołnierza. Na prośbę żyjących krewnych złożyliśmy kwiaty i znicze także na dwóch grobach żołnierzy poległych pod Monte Cassino: kaprala Bolesława Karczewicza i strzelca Jana Harasimowicza.

W drodze do kurortu Gatteo Mare odwiedziliśmy Sanktuarium Świętego Domku w Loreto oraz Polski Cmentarz Wojenny znajdujący się w tym mieście. Bez trudności odnaleźliśmy grób strzelca Kazimierza Kondoła - Żołnierza 2 Korpusu Polskiego, którego krewni mieszkają w Lubawce.

Piątkowy dzień spędziliśmy na plażach Adriatyku. Cały dzień pływaliśmy w morzu, a przy okazji odpoczęliśmy po kilku dniach zwiedzania. Po obiedzie wyjechaliśmy Italii w drogę powrotną do Polski. Do Lubawki dotarliśmy w sobotę, około południa.

Wycieczka do Włoch, była cenną lekcją historii. Dowiedzieliśmy się wiele pożytecznych rzeczy, a także zwiedziliśmy wspaniały zakątek świata.

Weronika Kociołek

kl. 3a gimnazjum

Za finansowe wsparcie dla uczniów serdecznie dziękujemy Jego Ekscelencji prof. dr hab. Zbigniewowi Kiernikowskiemu Biskupowi Legnickiemu, Radzie Rodziców Szkoły Podstawowej w Lubawce,  prezesowi zarządu BS w  Kamiennej Górze p. Edwardowi Buczkowi, p. Arkadiuszowi Kubackiemu,

p. Piotrowi i Roksanie Nasypanym i p. Ewie Drozd - Posłance na Sejm. Wyrazy wdzięczności składamy na ręce p. D. Śnieżnego oraz M. Rudzkiego.

Dziękujemy Proboszczowi naszej Parafii ks. Dziekanowi J. Czekańskiemu za życzliwość i wsparcie naszych działań.

Szczególne podziękowania składamy p. Piotrowi Zielonce za całkowite sfinansowanie wycieczki dla dwóch uczniów ZSP w Lubawce.

Dziękujemy rodzicom, bez których pomocy wyjazd nie doszedłby do skutku.